On Board Unit

On Board Unit

Wat is een On Board Unit?

Een On Board Unit is een klein toestel dat de kilometers registreert die op betalende tolwegen in België gereden werden. Het toestel wordt op de voorruit gekleefd en staat in contact met een navigatiesatelliet. Het meet exact de verreden kilometers zodat u slechts voor die kilometers alleen betaalt.

Hoe moet ik mijn OBU (On Board Unit) installeren?

De OBU moet verbonden worden met de vrachtwagen door via de PC of op de terminal de volgende gegevens in te brengen:

  • de nummerplaat
  • de Maximum Toegelaten Massa (inclusief sleep)
  • de euronorm

Het toestel wordt vervolgens met de zuignappen of de kleefstrook bevestigd tegen de voorruit van de cabine van de vrachtwagen. Dan wordt het aangesloten op de sigarettenaansteker. Zodra de OBU zijn gegevens heeft opgeladen en correct functioneert, brandt het lampje groen en kan de chauffeur gebruikmaken van de Belgische wegen.

Wat moet ik doen als het lampje van mijn OBU rood brandt?

Wanneer het controlelichtje op uw OBU rood brandt dan mag u niet verder rijden met de vrachtwagen. U dient het nummer van het callcenter van uw dienstverlener te bellen en de instructies te volgen die u gegeven worden. Dat is de enige manier om te vermijden dat u beboet wordt.

– Axxes: telefoneer naar +33 426 297 580

– Eurotoll: telefoneer naar +33 825 10 10 80 (0,15 €/min)

– Telepass: telefoneer naar 0800 81 449

– Toll4Europe: telefoneer naar +31 85 00 26 025 en vorm dan ’10’

– Total: Telefoneer naar +33 970 824 247

– Satellic: telefoneer naar 00800 72 83 55 42

Waar kan ik terecht voor een OBU (On Board Unit)?

Een On Board Unit is verkrijgbaar bij

  • de dienstverleners van de kilometerheffing.

 

Dienstverleners Website Telefoon E-mail
Axxès klantendienst www.axxes.fr +33.426.297.580 sav@axxes.fr
Axxès commerciële dienst +33.426.297.520 lyon@axxes.fr
Eurotoll klantendienst www.eurotoll.eu +33.825.101.080 service.client@eurotoll.fr
Eurotoll inlichtingen +32.78.05.20.18
Satellic www.satellic.be +32.2.416.04.16 support@satellic.be
00800.72.83.55.42
Telepass www.telepass.com 0800.81.449
+39.055.936.80.01
Toll4Europe www.toll4europe.eu +49 89 58880 8925
contact@toll4europe.eu
Total Marketing Services (Total) www.total.be +32.2.288.99.72 Cards.belgium@total.com
Total Marketing Services (AS24) www.as24.com +32.2.274.27.80

customers.service-be@as24.com

 

 

Hoe kan ik een OBU terugsturen?

Wanneer u een OBU niet meer nodig hebt, of voor langere tijd België wil verlaten,  kan u die teruggeven aan uw dienstverlener. De manier waarop dit moet gebeuren checkt u best bij uw dienstverlener.
Wanneer u een OBU heeft betrokken bij een verdeelautomaat, kan u die ook terugbezorgen via zo een automaat. Aangezien het hierbij steeds gaat om een OBU van de firma Satellic, vindt u de procedure op hun website

 

Wat gebeurt er als ik geen OBU (On Board Unit) heb?

Overtreders krijgen een boete en hebben 3 uur de tijd om zich in regel te stellen. Indien niet in orde na deze periode volgt opnieuw een boete.