Nieuws

Rechter verwerpt eisen van UPTR en Transports Defraine in kort geding over kilometerheffing

De Voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg van Luik, afdeling Luik, heeft de eisen van de beroepsvereniging voor transport en logistiek, UPTR, en de vervoerder Defraine in kort geding over de ganse lijn afgewezen.

De rechter heeft de eis van UPTR verworpen omdat de beroepsvereniging geen persoonlijk belang heeft om de kilometerheffing aan te vechten. Ten aanzien van de transportfirma Defraine heeft de rechter geoordeeld dat de eventuele klachten van die firma geen reden kunnen zijn om het systeem van de kilometerheffing op te schorten, noch om een gerechtsdeskundige aan te stellen, zoals werd gevorderd. Met die uitspraak volgt de rechter Viapass in haar verweer.

“Viapass is tevreden met de uitspraak van de rechter” zegt Administrateur-generaal Johan Schoups. “De uitspraak houdt voor Viapass tegelijkertijd de bevestiging in dat er geen enkele reden is om terug te komen op de kilometerheffing, wat de overheid met een enorme financiële kater zou hebben opgezadeld. Een deel van de transportsector beweerde ten onrechte dat het kilometerheffingssysteem onbetrouwbaar zou zijn, omdat bij de opstart een aantal gebruikelijke problemen werden vastgesteld, en dat bepaalde dienstverleners zouden worden bevoordeeld. Het Belgische kilometerheffingssysteem is integendeel toegankelijk voor alle dienstverleners die gelijk worden behandeld en het systeem werd ook functioneel volledig in lijn met de Europese regelgeving uitgebouwd.”