De Raad van Bestuur van Viapass is vrijdagavond 1 april bijeen gekomen om een evaluatie te maken van de eerste dag kilometerheffing in België.
De Raad stelde vast dat het systeem over het algemeen naar behoren gewerkt heeft. Zo werd vastgesteld dat de gegevensstroom van registratie in de OBU tot berekening van de tolinkomsten vlot verlopen is en dit voor 135.000 voertuigen. Ook de verschillende onderdelen van het handhavingssysteem hebben goed gewerkt.
Toch werd er vastgesteld dat bepaalde tekortkomingen wachttijden en files creëerden, in het bijzonder aan de grensovergangen. De Raad van Bestuur zal dan ook vanavond nog eisen van de dienstverlener Satellic dat concrete verbeteringen uitgevoerd worden teneinde aan zijn contractuele verplichtingen te voldoen:
- De bereikbaarheid en de efficiëntie van het call center dient verbeterd te worden;
- De verdeling van de On Board Units via de verdeelautomaten moet sterk geoptimaliseerd worden en de automaten dienen constant bijgevuld te zijn.
- Voor gebruikers met een slecht functionerende On Board Unit in een inruilprocedure moet een express levering van 2 dagen gegarandeerd kunnen worden of moet een onmiddellijk inruil aan een servicepunt mogelijk zijn met directe terugstorting van de waarborg.
Deze beslissing werd vrijdagavond overgemaakt aan dienstverlener Satellic.