Opgelet: de Nederlandse OBU NEDLINQ is niet geaccrediteerd in België en mag daarom niet in België worden gebruikt. Zelfs als het toestel een groene licht weergeeft, betaalt u de kilometerheffing niet en loopt u alsnog het risico op een boete.

Kilometerheffing: wat verandert er vanaf 1 januari 2027

Nieuwe tarieven:

Vanaf vrijdag 1 januari 2027 zullen nieuwe tarieven van toepassing zijn voor de kilometerheffing:

  • Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest:
    • er wordt geen indexering voorzien
    • een aanpassing aan de tarieven voor emissievrije voertuigen (ZEV)(zie hieronder)
  • Voor Vlaanderen:  
    • een indexering van de tarieven (waar deze indexering vroeger in juli werd toegepast, zal de indexering van de tarieven in Vlaanderen, indien van toepassing, voortaan plaatsvinden jaarlijks op 1 januari )
    • een aanpassing van de tarieven voor emissievrije voertuigen (ZEV)(zie hieronder)
  • Voor Wallonië (SOFICO): een indexering van de tarieven, berekend op basis van de consumptieprijsindex van augustus 2026, overeenkomstig artikel 7, § 4 van het Waalse Decreet van 16 juli 2015.

Raadpleeg de onderstaande tabel voor de nieuwe tarieven die vanaf 1 januari van kracht zijn.

Aanpassing van de tarieven voor emissievrije voertuigen (ZEV)

Zoals in eerdere berichtgeving aangekondigd, zullen de tarieven voor emissievrije voertuigen (ZEV) in Vlaanderen en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op 1 januari 2027 aangepast worden.

De tarieven zijn opgebouwd met twee soorten parameters:

  • de parameter externe kostenheffing blijft op nul eurocent tot 31 december 2029 (voor Vlaanderen en voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest).
  • het overige gedeelte (de infrastructuurcomponent) van de kilometerheffing werd in 2024-2025 verminderd met 100%, met 80% op 1 januari 2026 en zal verminderd worden met 60% voor het jaar 2027 (verdere planning voor de volgende jaren: 40 % voor het jaar 2028 en 20 % voor het jaar 2029).

De toegepaste maatregelen werden ingevoerd met het oog op de vergroening van de vrachtwagenvloot.

Wijziging in het netwerk

Er worden op deze datum geen wegen met een tarief hoger dan nul toegevoegd.

Algemene informatie

De tarieven voor de kilometerheffing zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. 

De software van ingeschakelde OBU’s (On Board Units) van de zeven dienstverleners die geaccrediteerd zijn voor de kilometerheffing in België zal automatisch geüpdatet worden met de nieuwe tarieven die vanaf 1 januari van kracht zijn. De zeven dienstverleners zijn Axxès, Satellic, Telepass, Toll4Europe, Tolltickets, TotalEnergies Marketing Services en W.A.G. Payment Solutions.

Een OBU is een toestel in de vrachtwagencabine dat het aantal gereden kilometers op betalende tolwegen registreert. In België of in het buitenland ingeschreven vrachtwagens en opleggertrekkende voertuigen moeten op de openbare weg in de drie gewesten altijd met een ingeschakelde OBU rijden.

Het bedrag per gereden kilometer op betalende tolwegen hangt af van vier factoren:

  • het gewest waar de weg ligt,
  • de MTM,
  • de Euro-emissienorm van het voertuig, 
  • de CO₂ emissieklasse.

De kilometerheffing hanteert drie MTM-categorieën (meer dan 3,5 ton tot 12 ton, meer dan 12 ton tot 32 ton, en meer dan 32 ton), zeven Euronormen (van de meest vervuilende Euro 0-norm tot de meest milieuvriendelijke Euro 6-norm) en 5 CO₂ emissieklassen (CO₂ emissieklasse van 1 tot 5). In Vlaanderen wordt sinds 1 juli 2026 een toeslag op basis van de CO₂-emissieklasse toegepast op de kilometerheffingstarieven. De andere gewesten hebben deze toeslag tot op heden niet ingevoerd.

Een preferentieel tarief wordt momenteel toegekend aan emissievrije voertuigen (ZEV) op het volledige Vlaamse wegennet en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De OBU blijft verplicht voor de ZEV. In Wallonië (SOFICO) vallen de ZEV onder de emissiecategorie EURO VI.