BIPT en Viapass betrappen opnieuw chauffeur op gebruik van illegale stoorzender in poging om de kilometerheffing te ontlopen

 Bij een controleactie die deze week werd gehouden op de R4 in Gent werd een vrachtwagenchauffeur betrapt op het illegale gebruik van een stoorzender (ook ‘jammer’ genoemd) met de bedoeling op deze manier de Viapass kilometerheffing te ontwijken. De actie werd uitgevoerd door gewestelijke controle-ambtenaren voor de kilometerheffing in samenwerking met de controleurs van telecomtoezichthouder BIPT.  

Deze diensten blijven regelmatig gezamenlijk controleacties houden tegen het illegaal gebruik van stoorzenders. Dergelijke toestellen zorgen ervoor dat de On Board Unit (OBU), het tolkastje dat elke vrachtwagen in zijn cabine moet hebben, minder of geen kilometers aanrekent dan in werkelijkheid zou moeten. Met een jammer probeert men de signalen die het tolkastje van de satelliet ontvangt te verstoren zodat de OBU niet meer correct functioneert.

De betrapte chauffeur wordt door de controleurs geverbaliseerd. Door een stoorzender te gebruiken begaan chauffeurs een dubbele overtreding.  Enerzijds begaan zij een inbreuk op de telecomwet die het bezit en gebruik van jammers verbiedt en dit wordt zeer streng bestraft. Anderzijds frauderen zij ook manifest op de kilometerheffing voor vrachtwagens, met cumuleerbare boetes van 1000 euro tot gevolg.

“De actie verliep in het kader van geregelde controleacties die in een goede samenwerking tussen Viapass en het BIPT opgezet worden om fraude met stoorzenders tegen te gaan”, zegt Johan Schoups, Administrateur-generaal van Viapass. “Wij zullen die controles verder blijven uitvoeren om fraudeurs van de baan te halen die de wetgeving niet respecteren en deloyale concurrentie plegen ten opzichte van hun collega’s.”

 “Het bezit en het gebruik van jammers zijn strikt verboden in België. Gebruikers ervan stellen zich bloot aan zware boetes. Het BIPT zal daarom zijn medewerking blijven verlenen om samen met Viapass controles uit te voeren op het terrein”, klinkt het verder bij BIPT Raadslid Jack Hamande.

Sinds 1 april 2016 moeten alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton MTM een ingeschakelde en correct geplaatste  On Board Unit (OBU) aan boord hebben voor het gebruik van de Belgische wegen. Sinds 01/01/2018 is de OBU ook voor voertuigen van categorie N1/BC verplicht. De OBU meet de verreden kilometers op betalende tolwegen. Op basis daarvan wordt een vrachtwageneigenaar belast op het effectieve gebruik van zijn voertuig en niet meer op het loutere bezit ervan. Alle inlichtingen over de kilometerheffing en het goede gebruik van een On Board Unit zijn te vinden op de website van www.viapass.be . Beelden van een eerdere acties tegen het gebruik van jammers zijn te vinden op https://www.youtube.com/watch?v=0cOkf8AWZOI