Buiten KMH/vrijstellingen

Buiten KMH/vrijstellingen

Zijn er +3,5 ton voertuigen die geen tol moeten betalen?

Er zijn een aantal categorieën die buiten de kilometerheffing vallen: zelfrijdende voertuigen, werktuig-voertuigen in de mate dat ze geen goederen vervoeren (mobiele kraan, hoogtewerkers, verreikers, ladderliften, graafmachines, bulldozers, betonpompen zonder mixer, dumpers), oldtimers, opleidingsvoertuigen, evenals voertuigen voor personenvervoer (personenwagens, bussen, campers,…). Die categorieën zijn aan welbepaalde strikte bepalingen onderworpen. Meer details hierover zijn te vinden op de pagina vrijstellingen/buiten de KMH.

 

Moet paardenvervoer ook kilometerheffing betalen?

De kilometerheffing in België is van toepassing op alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton (en N1/BC-voertuigen), welke goederen zij ook vervoeren. In dat verband zijn ook vrachtwagens ingericht voor paardenvervoer – privé of competitie – onderhevig aan de kilometerheffing. Zij moeten dus een ingeschakelde OBU op alle wegen van het grondgebied hebben. Er zijn enkele uitzonderingen die te vinden zijn op de ‘vrijstellingen/buiten KMH’ pagina van deze website.

Een voertuig zonder OBU kan tot 2.400 € per dag beboet worden (= 800 euro per gewest per dag) als het de 3 gewesten doorkruist. Die som kan zelfs onmiddellijk opgevraagd worden door de gewestelijke mobiele controleteams.

Moet er kilometerheffing betaald worden voor oldtimers?

In België is vanaf 1 juli 2023 geen kilometerheffing van toepassing op oldtimervoertuigen van meer dan 30 jaar oud (KB van 15/3/’68 op de technische uitrusting van voertuigen). Voertuigen die in België geregistreerd zijn, moeten een O-nummerplaat hebben om zonder OBU te magen rondrijden.

Buitenlandse oldtimervrachtwagens die de voorwaarden van het KB vervullen vallen automatisch buiten het toepassingsgebied en mogen zonder OBU rondrijden.

Het is belangrijk om te weten, dat oldtimers volgens het hoger vermelde KB geen goederen mogen vervoeren. Indien zij het wel doen en gedetecteerd worden door de controlesystemen, kan de boete oplopen tot maximum 2.400 € per dag (= 800 euro per gewest per dag). Documenten vervalsen om het voertuig voor oldtimer te laten doorgaan kan boete opleveren tot 3.000€ per dag.

Zijn handelaarsplaten (Z-platen) vrijgesteld, en indien niet: welke waarden moet ik ervoor ingeven?

Handelaarsplaten zijn niet vrijgesteld van kilometerheffing. Vrachtwagens met Z-nummerplaten (testritten, ritten van en naar de vrachtwagenkeuring moeten de OBU registreren met de hoogste gewichtsklasse en de laagste emissieklasse van de vrachtwagens waar u in de toekomst ooit mee zult rijden onder deze Z-nummerplaat. Dit kunnen de waarden van twee verschillende vrachtwagens zijn. U moet de voertuigdocumenten van die twee betreffende voertuigen scannen om de emissie- en gewichtsklasse aan te tonen bij het registeren van uw Z-nummerplaten en OBU.

U riskeert een boete wanneer u de Z-nummerplaten en OBU gebruikt op voertuigen met een hoger gewicht of een lagere Euro-klasse dan in werkelijkheid werd geregistreerd op de OBU.

Welke voertuigen worden vrijgesteld na aanvraag?

De wetgever voorziet expliciet een aantal categorieën die vrijgesteld zijn van tolheffing. Het gaat om voertuigen die uitsluitend gebruikt worden door het leger, de burgerbescherming, de brandweer, de politie en medische diensten, evenals voertuigen voor landbouw, bosbouw, tuinbouw en visteelt.  Bij samengestelde voertuigen is de tol alleen van toepassing als het gezamenlijke gewicht van de trekker en oplegger samen boven de 3,5e ton Maximaal Toegelaten Massa (MTM) uitkomen. Deze voertuigen moeten verplicht een vrijstelling aanvragen bij het gewest waar het voertuig is ingeschreven.